Donderdagochtend. Terwijl er filmpjes rondgaan van mensen die in Den Bosch over een plein geslingerd worden door de extreem harde wind, komen er doorlopend berichtjes binnen op de Majella D4 appgroep.
Het is 18 januari en we moeten die avond een uitwedstrijd spelen bij VCV. De keuze trein – sporthal direct naast station Veenendaal West – of auto – filegevoelig tijdstip om de A12 af te kachelen – was vooraf snel gemaakt. Maar toen was er ineens die storm. “NS zet minder treinen in en voert een aangepaste dienstregeling.” Vanmiddag gaat de wind liggen en is de voorspelling weer code groen. Toch maar alvast inventariseren welke teamie een auto ter beschikking heeft want we zijn er niet gerust op. Kijk die mensen vliegen over dat plein! En die schuivende Dixi dan…
Na een lange zoektocht op de Nevobo website (maar dat kan ook aan mijn zoekskills liggen) vond ik hoe de Nevobo hiermee omgaat. Overigens zeer logisch onder het kopje ‘Regelgeving slecht weer’. Er is zelfs sinds enkele jaren een Leidraad Weer- en Verkeeralarm waarin drie situaties staan geschetst. Samenvattend komt het hierop neer: als je met je team door een gebied moet reizen dat op de weerkaart van het KNMI geel (gladheid) of oranje is, dan heb je het recht om de wedstrijd af te zeggen. Er worden in dat geval geen maatregelen getroffen zoals bijvoorbeeld puntverlies. Wel moet de geannuleerde wedstrijd binnen 6 weken na de oorspronkelijke datum gespeeld worden en moet de nieuwe datum direct vastgelegd worden met de tegenstander. Bij een weeralarm (KNMI) of een verkeeralarm (Rijkswaterstaat) worden de wedstrijden normaliter door de thuisploeg afgelast.
Donderdagmiddag. Ondertussen nog maar eens kijken op de website van het KNMI en de NS. “Code rood. Er rijden zeker tot het begin van de avond geen treinen wegens extreme weersomstandigheden.” De wedstrijd verplaatsen? Dat is altijd zo’n gedoe! Met de auto de file trotseren? Terwijl één teamgenoot vast zit in Amersfoort, laat de ander weten met een collega mee te kunnen rijden naar Veenendaal. Gaan we ervoor? De tegenstander heeft nog niets laten weten. Voor de zekerheid wordt de Majella wedstrijdsecretaris gecontacteerd en de Nevobo. Het devies: afwachten, want de wedstrijd afzeggen kan altijd nog.
Donderdagavond. Er rijden helemaal geen treinen meer in midden-Nederland dus toch maar goed dat we just in case voldoende bolides met chauffeur hebben geregeld en ook op tijd uit Utrecht kunnen vertrekken. De file valt gelukkig reuze mee en om kwart voor zeven staan we netjes op het veld. Beetje jammer dat er tot 19 uur getraind werd waardoor de wedstrijd niet op de geplande tijd kon beginnen, maar dat terzijde. Voor de terugweg is het stiekem ook wel lekker om niet te hoeven wachten op het boemeltje dat twee maal per uur rijdt. Zeker als je de volgende dag gewoon moet werken. En we kwámen in ieder geval thuis. Dat kon helaas niet elke reiziger zeggen.
Wat betreft de wedstrijduitslag kan ik kort zijn: Veenendaal uit, altijd lastig. We hadden de wind niet mee…